Het nieuwe console-tijdperk staat voor de deur. Het is overal door ontwikkelaars tegemoet gekomen met grote verwachting, belofte, … en toch met tegenzin. Programmeurs hebben de afgelopen tien jaar een groot deel van onze mogelijkheden uit onze PS2’s, Xbox’s en gameblokjes geperst.

Nu we deze machines hebben misleid zodat ze hun verwachtingen overtreffen, zijn de ketenen van technologie opnieuw opgeheven. Maar garanderen de consoles van de volgende generatie betere audio?

Nee. We kunnen zeker meer audio verwachten door een toename van het beschikbare geheugen en de mogelijkheid om extra inhoud toe te voegen binnen BD-ROM en dual-layer dvd-rom-formaten. Maar wat ervoor zorgt dat audio goed klinkt, heeft niet per se iets te maken met prestatie- en leveringsspecificaties. Ons vermogen om audio te manipuleren zal zeker verbeteren, maar het betekent niets als de inhoud niet levert. Dit artikel richt zich op het maken van geluid en stelt u in staat de weg vrij te maken voor effectief en succesvol interactief spelgeluid.

Je kunt de creatieve vonk in beweging zetten, ongeacht het spelformaat dat je ontwikkelt. Het kennen en voorbereiden van uw gezonde team en het begrijpen van de processen waarmee ze werken, zal uiteindelijk ook gebeuren.

helpen je om de audio op een track te houden, zowel artistiek als financieel. Een paar jaar geleden scoorde ik een korte animatiefilm. Een van de animators voor deze film had een dagtaak bij een bekend entertainmentbedrijf dat zojuist een CG-film over dinosauriĆ«rs had uitgebracht. Ik vroeg hem wat hij met dat project deed, waarop hij antwoordde: ‘Ik heb alle teennagels gedaan.’ Ik kon niet anders dan denken aan het leger van mensen dat verantwoordelijk is voor de tanden, ogen.

Weegschalen, enzovoort. Niettemin zag ik de film en het was visueel verbluffend. Realistisch gezien zullen gamebudgetten zo’n extravagant audioteam niet toelaten, maar het illustreert wel een goed principe; dat uw audiopersoneel goed gedefinieerde rollen heeft waarmee ze hun inspanningen kunnen concentreren. Samen zal je audio er veel beter voor zijn.