Hoe kan multimedia worden gebruikt om meeslepende presentaties op een website te maken? Om echt meeslepend te zijn, moet de inhoud die op een webpagina of applicatie wordt aangeboden, de kijker een zo volledig mogelijke ervaring bieden, die vele soorten stimulerende en boeiende ‘vensters’ biedt in het onderwerp dat wordt besproken.

De kijker moet ontdekken dat hun impuls om ‘meer te weten te komen’ wordt verwacht en voldaan bij elke mogelijke draai, idealiter met meer inhoud die in de pagina is geïntegreerd, of dat hun aandacht zo volledig wordt vastgehouden door de inhoud (ondergedompeld in de ervaring) ) dat ze nog een tijdje willen blijven leren over het onderwerp.

Veel educatieve websites en bronnen maken volledig gebruik van multimedia. Flash-toepassingen, waarbij vaak sprake is van interactiviteit in verschillende vormen, zoals vragenlijsten, educatieve spelletjes enz., Zijn bij uitstek geschikt voor educatieve projecten en kunnen waardevolle leermiddelen zijn. Als het om educatieve multimedia gaat, is het essentieel dat de inhoud geschikt is voor het niveau van de kijker en dat overwegingen met betrekking tot bruikbaarheid van het grootste belang zijn, vooral voor een jonger publiek.

Meestal is er een duidelijk gedefinieerde set leerdoelen die dergelijke projecten begeleiden, succesvolle resultaten worden behaald wanneer de planning en uitvoering van multimedia-inhoud deze beperkingen volgen. Verschillende soorten multimedia-inhoud kunnen op een webpagina worden opgenomen, enkele voorbeelden zijn:

Hoewel audio enorm kan bijdragen aan de meeslepende ervaring, een sfeer kan creëren of informatie kan overbrengen op een van de meest directe en toegankelijke manieren die mogelijk zijn, kan het ook nadelen hebben wanneer het op een webpagina wordt gebruikt. Er kan een negatieve reactie op audio optreden in situaties waarin het andere audio (misschien muziek) die de gebruiker op zijn computer speelt, verstoort of verstoort, of omgekeerd waar een stille omgeving wordt vereist / afgedwongen – bijvoorbeeld op een werkplek enz. eenvoudig antwoord hierop is om de gebruiker altijd te waarschuwen voor de optie van geluid, audio niet automatisch te activeren en een prominente bediening te bieden om de audio uit te schakelen. Opgemerkt moet worden dat waar audio intrinsiek is voor andere media, de aanwezigheid ervan gemakkelijker wordt geaccepteerd (en verwacht), daarom zijn de bovenstaande voorbehouden minder belangrijk.